Ugrás a tartalomhoz
KSH-Elektra főoldala

KSH-ELEKTRA Elektronikus adatgyűjtés

Technikai ajánlás a KSH-ELEKTRA elektronikus adatgyűjtési rendszer használatához, 2021.01.13.

Jelen dokumentáció a KSH-ELEKTRA elektronikus adatgyűjtési rendszer használatára vonatkozó információt és ajánlást tartalmaz.

A rendszer használata

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) a rendszer működtetéséhez az internetről közvetlenül, előzetes letöltés és telepítés nélkül használható KSH-ELEKTRA adatszolgáltatói kliensét (röviden ASzK) ajánlja. Ez egy, a KSH szervereire telepített alkalmazás, amit az adatszolgáltató internetes böngészőn keresztül ér el.

A program használatához KSH-törzsszám (adószám első 8 karaktere) valamint felhasználói azonosító és jelszó szükséges, amiket az új adatszolgáltató vagy az online regisztráció, vagy – adatbenyújtók esetén – a KSH-nak visszaküldött Meghatalmazás aláírása után kap meg.

Böngésző

A KSH-ELEKTRA adatszolgáltatói kliensének helyes működése kizárólag az alábbi böngészőkben biztosított: Mozilla Firefox 67, Google Chrome 49 (vagy ennél frissebb verziója az adott böngészőnek). Ez a feltétele annak, hogy valamennyi KSH-ELEKTRA funkció megbízhatóan és maradéktalanul működjön. (A böngésző Beállítások ► Súgó ► A … névjegye ablakban megtekinthető az aktuális verziószám.) Ha az Ön gépén nincs ilyen verziójú böngésző, kérjük, hogy intézkedjen a telepítésről / frissítésről.

A kliens bizonyos funkciókat JavaScript programrészek felhasználásával valósít meg, így erősen javasolt minél újabb (és ezáltal jobban optimalizált, gyorsabb JavaScript motorral rendelkező) böngészőverzió használata.

Szerepkörök, felhasználók

Az adatszolgáltató szervezet induláskor mindig egy felhasználót kap, admin azonosítóval, aminek a jelszavát első bejelentkezéskor célszerű megváltoztatni. Az admin-nak (a működtetésért felelős munkatársnak) minden funkció végrehajtásához joga van, és az adatszolgáltatást is tudja teljesíteni.

Ahhoz, hogy a rendszert további munkatársak is használják, az admin-nak fel kell vennie őket. A felvétel magában foglalja az új felhasználók számára szerepkörök kiosztását is, amik vagy a rendszerben előre definiált „nagybetűs” fix, globális szerepkörök, vagy az admin által kialakított újabb szerepkörök lehetnek.

Bár az admin minden funkcióhoz hozzáférhet, biztonsági okokból javasolt egy olyan felhasználó felvétele is, aki csak a napi munkához szükséges feladatokat lefedő szerepkörrel rendelkezik.

Több felhasználó, eltérő jogosultságok

Kisebb, vagy kevésbé bonyolult felépítésű szervezeteknél javasolt a kevesebb szerepkör, amit a felhasználónak szervezeten belüli pozíciójához lehet kötni. Nagyobb jogosultsági rendszernél az egyes funkció csoportokat külön szerepkörökhöz rendelhetjük, és az egyes felhasználók esetenként több szerepkört is kaphatnak.

Lehetőség van arra is, hogy az újonnan létrehozott szerepköröket más szempontok szerint meghatározott engedélyekkel tovább korlátozzuk. A korlátozásoknál szerepkörönként megadható, hogy mely adatszolgáltatók, beszámolási egységek, kérdőívek, illetve azok mely fejezetein alkalmazhatóak a szerepkör funkciói. Ezek a korlátozott szerepkörök is hozzárendelhetőek a felvett felhasználókhoz.